Työpäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä monin eri keinoin  

Pieni taukojumppa, mutta iso vaikutus työpäivään
Taukojumpasta hyötyvät kaikki, jotka haluavat parantaa elämänlaatuaan ja vähentää kipuja. Taukojumppa ei ole hyödyllistä ainoastaan päätetyötä tekeville, vaan kaikki työntekijät hyötyvät työasennon vaihtelusta ja pienestä liikkeestä. Taukojumpan vetäjäksi voi kouluttaa yhden työyhteisön jäsenistä, sen voi ostaa joltakin palveluita tarjoavilta yrityksiltä tai halukkaat voivat ilmoittautua kiertäviksi taukoliikunnanohjaajiksi, jolloin vastuusta ei tule kenellekään liian suuri. Taukoliikuntaa voi toteuttaa myös ilman ohjausta. Työpaikalle voidaan luoda ”hyvinvointiraitteja”, jossa esimerkiksi käytävillä on erilaisia elpymisliikuntatauluja antamassa vinkkejä taukoliikuntaan. KKI:n taukoliikuntaopas tarjoaa runsaasti ideoita taukoliikuntaa vetävälle. Mikäli työpaikalla on toimintaa useassa eri toimipisteessä ja taukoliikunnan toteuttaja vaihtelee, voi liikuntavastaava tai -yhdyshenkilö koostaa taukoliikunnan toteuttajille ajoittain uusia vinkkejä ja ideoita käyttöön.

Työpaikan ympäristö kannustaa liikkeelle lähes itsestään
Työasennon muuttaminen työpäivän aikana pitää mielen virkeänä. Työpisteisiin voidaan hankkia seisten tapahtuvan työskentelyn mahdollistavia säädettäviä työpöytiä. Kokoushuoneita voi muuttaa seisomatyöskentelytilaksi korvaamalla perinteiset pöydät ja tuolit pystypöydillä.

Ergonomisten työskentelyohjeiden luominen
Työntekijöille voidaan luoda ohjeita hyviksi koetuista ja ergonomisista työskentelytavoista sekä antaa neuvoja eri työskentelyolosuhteisiin. Henkilöstön kokemuksia ergonomiaan liittyen voi selvittää ergonomiakyselyn avulla.


Toteutettu hankkeissa
Kaunialan sairaala: Kauniala kunnon iskuun (2012–2014)
HUS: Toimintakykyä työelämään (2013–2015)